Produkt użyteczny i użytkowy, o różnicy.

Czy każdy produkt użytkowy jest użyteczny? Czym jest użyteczność i jaką rolę pełni w projektowaniu produktu? Przedmiot użytkowy, produkt użyteczny, wzór użytkowy, obiekt użyteczności – można się w tym trochę pogubić.

W moim rozumieniu produkt/przedmiot użytkowy to przedmiot, który posiada pewną funkcję, która pozwala wykonać pewną czynność (np. słuchawka pod prysznicem, która służy do polewania ciała wodą lub kubek z którego pijemy kawę etc.), natomiast wcale nie musi on być użyteczny. O użyteczności tych przedmiotów powiemy wtedy, kiedy działają w określony sposób, który pozwala spełnić naszą potrzebę i zrealizować cel (umyć się lub wypić kawę) wpływając w pozytywny sposób na nasze emocje i stan ducha. Słuchawka ma wygodny chwyt i w odpowiedni sposób leci z niej woda. Kubek ma wygodne ucho, pozwalające na naturalny chwyt i przyjemne wypicie kawy. Mówimy wtedy, że przedmioty te spełniają behawioralny aspekt projektowy.

Behawioralny aspekt projektowy

O aspekcie behawioralnym mówimy wtedy, kiedy zaspokajając jakąś potrzebę wpływamy na nasze samopoczucie (np. jest nam przyjemnie). Słuchawka nie jest za ciężka, ma wygodny chwyt, nie przecieka w niej woda, czyli to co robimy pozwala na zrealizowanie naszej potrzeby odświeżenia się. My nie potrzebujemy słuchawki samej w sobie, my potrzebujemy czuć się czysto a przy okazji jest nam przyjemnie podczas kąpieli. Dlatego mówi się, że nie kupujemy przedmiotów, tylko doświadczenia.

Użyteczność stron internetowych

Użyteczne powinny być strony internetowe. Znaczy to, że strona jest zaprojektowana w taki sposób, by w łatwy i przyjemny sposób Odbiorca mógł z jej pomocą zrealizować swój cel. Użytkowa może być klawiatura lub mysz, jeśli działa z możliwością osiągnięcia celu, oceniamy ją jako użyteczną.

„Dzbanek dla masochistów”, to przykład ładnego przedmiotu, lecz bezużytecznego. Znacie? :)

Czy wygląd strony www ma znaczenie by była ona użyteczna?

Ma. Przetwarzanie informacji przez nasz mózg odbywa się w dużej mierze podświadomie. Zachowanie odpowiednich proporcji, ilości elementów, ich kolejności oraz zbudowanie z nich kontekstu ma ogromne znaczenie dla użyteczności. Zła kompozycja, zbyt dużo elementów i kolorów, brak spójności uniemożliwi w pełni korzystanie z funkcji, stanie się wówczas stroną nieużyteczną. Użyteczne projektowanie stron i aplikacji (UX design) jest procesem dość złożonym i wymaga dużej wiedzy i sprawnych, mądrych zabiegów (w tym wizualnych), żeby ta strona była użyteczna, nie tylko ładna. Trzeba wiedzieć do kogo się mówi, kto jest odbiorcą, jakie jego problemy rozwiązuje i jak wykorzystać do tego technologię. Kiedy wszystko wiemy, co chcemy, jeden z kluczowych etapów oprócz badań jest odpowiedź na pytanie jak to przedstawić wizualnie. Estetyczne przedmioty są uznawane jako łatwiejsze w obsłudze i odpowiednia komunikacja wizualna ma ogromny wpływ na użyteczność strony, czyli na łatwe poruszania się po niej. Jest to duży odrębny kawałek specjalizacji. W procesie UX zajmują się tym UI designerzy (user interface designers). Jeśli interesuje Cię jak projektować żeby być zrozumiałym lub po prostu Cię to interesuje, sprawdź moje autorskie szkolenie, które jest właśnie o tym pt. Estetyka i jej wpływ na użyteczność produktów cyfrowych, dedykowane dla projektantów i przedsiębiorców. Dzięki niemu zrozumiesz, dlaczego estetyczne przedmioty uznawane są jako łatwiejsze w obsłudze.

design-uzytecznosc-estetyka
0 komentarzy
2 polubień
Poprzedni wpis: Jedna litera czy cały alfabet? O odpowiedzialności projektanta UXNastępny wpis: HSP – potrzebujesz takich ludzi w zespole.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

O mnie

Cześć, jestem Magda. Piszę o projektowaniu doświadczeń, czyli szeroko rozumianym Human Centered Design oraz o rozwoju osobistym. Witaj na moim blogu. czytaj więcej

Najnowsze wpisy