Produkt użyteczny i użytkowy, o różnicy.

Czy każdy produkt użytkowy jest użyteczny? Czym jest użyteczność i jaką rolę pełni w projektowaniu produktu? Przedmiot użytkowy, produkt użyteczny, wzór użytkowy, obiekt użyteczności – można się w tym trochę pogubić.

W moim rozumieniu produkt/przedmiot użytkowy to przedmiot, który posiada pewną funkcję, która pozwala wykonać pewną czynność (np. słuchawka pod prysznicem, która służy do polewania ciała wodą lub kubek z którego pijemy kawę etc.), natomiast wcale nie musi on być użyteczny. 

O użyteczności tych przedmiotów powiemy wtedy, kiedy działają w określony sposób, który pozwala spełnić naszą potrzebę i zrealizować cel (umyć się lub wypić kawę) wpływając w pozytywny sposób na nasze emocje i stan ducha. Słuchawka ma wygodny chwyt i w odpowiedni sposób leci z niej woda. Kubek ma wygodne ucho, pozwalające na naturalny chwyt i przyjemne wypicie kawy. Mówimy wtedy, że przedmioty te spełniają behawioralny aspekt projektowy.

Behawioralny aspekt projektowy

O aspekcie behawioralnym mówimy wtedy, kiedy zaspokajając jakąś potrzebę wpływamy na nasze samopoczucie (np. jest nam przyjemnie). Słuchawka nie jest za ciężka, ma wygodny chwyt, nie przecieka w niej woda, czyli to co robimy pozwala na zrealizowanie naszej potrzeby odświeżenia się. My nie potrzebujemy słuchawki samej w sobie, my potrzebujemy czuć się czysto a przy okazji jest nam przyjemnie podczas kąpieli. Dlatego mówi się, że nie kupujemy przedmiotów, tylko doświadczenia.

 

Użyteczność stron internetowych

Użyteczne powinny być strony internetowe. Znaczy to, że strona jest zaprojektowana w taki sposób, by w łatwy i przyjemny sposób Odbiorca mógł z jej pomocą zrealizować swój cel. Użytkowa może być klawiatura lub mysz, jeśli działa z możliwością osiągnięcia celu, oceniamy ją jako użyteczną.

 

 

„Dzbanek dla masochistów”, to przykład ładnego przedmiotu, lecz bezużytecznego. Znacie? :)

Czy wygląd strony www ma znaczenie by była ona użyteczna?

Ma. Przetwarzanie informacji przez nasz mózg odbywa się w dużej mierze podświadomie. Zachowanie odpowiednich proporcji, ilości elementów, ich kolejności oraz zbudowanie z nich kontekstu ma ogromne znaczenie dla użyteczności. Zła kompozycja, zbyt dużo elementów i kolorów, brak spójności uniemożliwi w pełni korzystanie z funkcji, stanie się wówczas stroną nieużyteczną. Użyteczne projektowanie stron i aplikacji (UX design) jest procesem dość złożonym i wymaga dużej wiedzy i sprawnych, mądrych zabiegów (w tym wizualnych), żeby ta strona była użyteczna, nie tylko ładna. Trzeba wiedzieć do kogo się mówi, kto jest odbiorcą, jakie jego problemy rozwiązuje i jak wykorzystać do tego technologię. Kiedy wszystko wiemy, co chcemy, jeden z kluczowych etapów oprócz badań jest odpowiedź na pytanie jak to przedstawić wizualnie. Estetyczne przedmioty są uznawane jako łatwiejsze w obsłudze i odpowiednia komunikacja wizualna ma ogromny wpływ na użyteczność strony, czyli na łatwe poruszania się po niej. Jest to duży odrębny kawałek specjalizacji. W procesie UX zajmują się tym UI designerzy (user interface designers). Jeśli interesuje Cię jak projektować żeby być zrozumiałym lub po prostu Cię to interesuje, sprawdź moje aktualne szkolenie w zakładce oferta, które są dedykowane dla projektantów i przedsiębiorców.

0 komentarzy
3 polubień
Poprzedni wpis: Jedna litera czy cały alfabet? O odpowiedzialności projektanta UXNastępny wpis: HSP – potrzebujesz takich ludzi w zespole.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Najnowsze wpisy
O mnie

Cześć, jestem Magda. Piszę o projektowaniu doświadczeń i o rozwoju osobistym. Witaj na moim blogu. czytaj więcej