Wpis kieruje do osób, które wyceniają swoją graficzną pracę. Wycena pracy graficznej jest dość wrażliwym tematem, biorąc pod uwagę różny stopień doświadczenia projektanta, szacunek dla rynku i własnej pracy. Dość często toczy się spór, że zbyt niska stawka psuje rynek a zbyt wysoka odstrasza i zniechęca, jeśli jest obok ktoś, kto zrobi za połowę ceny.
W jaki sposób wycenić pracę grafika?
Nie ma tu złotej rady, tak jak w innych branżach, są praktykanci i starzy wyjadacze, najważniejsze, żeby było uczciwie.
Znacie to? Chyba coś w tym jest!
Tanio + Szybko = Źle
Dobrze + Szybko = Drogo
Tanio + Dobrze = Długo
Dobrze + Tanio + Szybko = Nie istnieje
Jak policzyć, żeby było uczciwie?
Projektanci wyceniają pracę, zanim ona powstanie. Nie znam nikogo, kto idealnie wceluje się w założony czas. Im większe doświadczenie, tym mniejszy zakres pomyłek, praca twórcza rządzi się swoimi prawami. Na kreatywność składa się wiele czynników, jak choćby problem, który nas nurtuje. Pracujemy wtedy wolniej, jak obciążony komputer.
Generalnie uważam, że uczciwa wycena pracy to założenie ilości godzin, jaką spędzimy nad projektem. Liczymy godziny efektywnej pracy! Ustalamy swoją stawkę godzinową, też dopasowując do umiejętności i sobie mnożymy. Wyceniając swoją pracę zobacz, czy sam byś tyle za to zapłacił, gdybyś tego potrzebował. To chyba najlepsza metoda na sprawdzenie, czy jest ok :)
Żeby nie dopuścić, albo przynajmniej zmniejszyć ryzyko pracy w nieskończoność, polecam opisać konkretne działania projektowe, jakie podjęliśmy, z jakiego powodu jest taki font a nie inny, kolor, element. Być może zleceniodawca nie będzie zdawał sobie sprawy, że próbowaliśmy wielu wersji i wybraliśmy najbardziej optymalnie.
Życzę Wam przełamania się w wycenie swoich umiejętności i trafnych wyliczeń