Estetyka to harmonia proporcji, prostota, właściwy wybór elementów. To odniesienie do wartości a nie opisanie czegoś, dlatego jej odbiór jest właściwie subiektywny. Obiektywnie dba o to, aby użytkownik odebrał przekaz wizualny w sposób zrozumiały lub doświadczał przyjemności z użytkowania. To również wspomnienia i obcowanie z produktem z pozycji swojej wrażliwości i wartości.
Estetyczne przekazy wizualne są postrzegane jako łatwiejsze w obsłudze. Przekładając to np. na przykłady komunikacji wizualnej, estetyka zmienia stan emocjonalny i za sprawą intuicji pozwala szybciej zrozumieć przekaz, inspiruje i „prowadzi za rękę”. Dzieje się to za sprawą pierwotnego sposobu postrzegania, który dotyka zmysłów i emocji. Poziom pierwotny skupia się głównie na wyglądzie i na tym, co dzieje się „teraz”.
Drugi poziom postrzegania nazywany poziomem behawioralnym, który rownież osadzony jest w teraźniejszości, pozwala doświadczyć funkcji i elementów użytkowych w trakcie obcowania z produktem czy obrazem. Dotyka zrozumienia i przyjemności w odkodowywaniu treści infografiki.
Trzecim poziomem jest poziom refleksyjny, który pozwala myślom na wspomnienia i analizę. Jest indywidualny i w zależności od przekonań czy doświadczeń, znaczenie dla każdego może być nieco inne. Dlatego projektanci wiedzą, że nie da się zadowolić wszystkich odbiorców jednakowo. Na tym poziomie postrzegania różnią nas detale, które mają duży wpływ na osobiste postrzeganie symboli, koloru czy kształtu.
cdn.