Estetyka Doświadczeń językiem wartości

W projektowaniu nie tylko użyteczność i estetyka mają znaczenie, ale wartości i intencja, jaka za tym stoi. Dlatego moją misją jest, byśmy stawiali na jakość i całość wrażeń, niezależnie co robimy i dla kogo. Czy firma jest prokonsumencka czy nie, najbardziej widać w sytuacjach kryzysowych. Pozwól, że przybliżę czym dla mnie jest estetyka doświadczeń i dlaczego „estetyczne” firmy wygrywają.

Estetyka doświadczeń językiem wartości

Według mnie estetyka to nie tylko wygląd. Estetykę postrzegam jako wewnętrzne spotkanie ze swoją wrażliwością, poprzez wartości, jakie mamy w sobie, a nie opisanie czegoś. Dla każdego będzie ona znaczyć coś innego, chociaż granice ogólnego zarysu estetyki wizualnej są i istnieją. Zatem o końcowym zarysie estetyki zdecyduje wrażliwość, którą jak dupę każdy ma swoją. Dlatego o gustach się nie dyskutuje, ale pod gustem jest większa istota i o niej mówić warto.

Doświadczenie zatem jest zbiorem wiedzy lub umiejętności poprzez zaangażowanie w rzeczy, które wybieramy lub sytuacje, które nas spotykają. Każdy może inaczej doświadczyć tej samej rzeczy, bo każdy ma inne przekonania, wzorce i wrażliwość. Dlatego nie wszystkim podoba się to samo, nie wszystko jest dla wszystkich, i w końcu nie każdemu spodoba się to, co robimy. Więc luz, zawsze warto robić swoje bo i tak nie zgadniesz kto co o Tobie myśli :)

Łącząc wrażliwość, wartości, estetykę i doświadczenie, powstaje cały zbiór doznań na każdym styku Odbiorcy z produktem lub usługą. Na ich podstawie powstaje konkretne nastawienie do marki. Nazwałam to Estetyką Doświadczeń. Warto tu też podkreślić, że nadal nadrzędną sprawą jest połączenie potrzeb klienta z wymogami biznesowymi. Estetyka jest wartością dodaną, która właśnie jest przewagą nad konkurencją i wisienką na torcie. Chociaż dotyka źródła i istoty podmiotowości, nie zawsze spotykamy się obecnie z życzliwością i kulturą osobistą.

Przykłady estetyki doświadczeń

Gdyby nie mit, że UX (user experience) to tylko ekrany w sieci, być może wystarczyło by nazywać to co kryje się pod estetyką doświadczeń, dobrym UXem. Niestety tak nie jest. Pomijany często aspekt zadbania o słowo, gest, zachowanie, właściwą komunikację wizualną, obsługę klienta, doczekało się nowej nazwy. Podając przykład, estetyka doświadczeń jest wtedy, kiedy sięgając po produkt w sklepie wiemy, ile kosztuje. Wcale nie jest to oczywiste, jak widać na zdjęciu poniżej.

estetyka-doswiadczen-ceny-supermarket
W niektórych supermarketach górna cena dotyczy dolnego artykułu. Czy to jest naturalny odczyt, zostawiam waszej ocenie.
Tutaj mimo, że ceny nie są pokazane zbyt estetycznie, wiemy, ile co kosztuje.

Powyższe przykłady pokazują, jak można utrudnić i ułatwić konsumentom zakupy. Pomimo, że na dolnym zdjęciu estetyka prezentacji cen pozostawia wiele do życzenia, jest jednak zrozumiała. Jest to dobry przykład, który pokazuje, że użyteczność bez estetyki nadal spełnia swoją funkcje, odwrotnie już niekoniecznie.

Estetyką doświadczeń nazywam też sytuację, gdy w restauracji zamówiona przeze mnie kawa nie jest tą, którą przynosi mi kelner, ale po zwróceniu uwagi, z przeprosinami przynosi mi nową. Nie chodzi o pomyłki, chodzi o sposób załatwienia sprawy. ED jest również wtedy, kiedy kupuję coś w internecie i okazuje się to wadliwe, znajduje z łatwością kontakt i załatwiam sprawę. Nie tylko skutecznie, ale w przyjaznej atmosferze. To ważne. Wystarczy wejść z buty użytkownika i skorzystać z empatii, jedną z ważniejszych umiejętności w pracy projektanta UX i życie stanie się prostsze :)

Trochę więcej napisałam o estetyce doświadczeń w felietonie w miesięczniku Mensis.pl, strona 6-9. Zapraszam serdecznie.
https://www.mensis.pl/archiwum/mensispl_54.pdf

Jakie są twoje przemyślenia?

Jeśli interesują Cię szkolenia z budowania Estetyki Doświadczeń i skutecznej, estetycznej komunikacji produktów i usług, jakie oferujesz, napisz do mnie.

0 komentarzy
2 polubień
Poprzedni wpis: Kompetencje UX digitalNastępny wpis: Dlaczego tytuły książek na grzbiecie mają różne kierunki?

Przeczytaj także

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

O mnie

Cześć, jestem Magda. Piszę o użyteczności, estetyce i ich wpływie na doświadczenia. Witaj na moim blogu. czytaj więcej

Najnowsze wpisy