fbpx

Tworzysz CV + portoflio UX? 8 wskazówek

Pomysł na ten wpis pojawił się po naszym cyklicznym spotkaniu „Kreatywny networking”. Są to spotkania dla osób, które działają projektowo i chcą uzyskać wsparcie merytoryczne (UX/ UI/ biznes online) i/lub coachingowe (link do tych spotkań znajdziesz na końcu wpisu). 

Część z Was pracuje nad swoimi CV i portfolio i pomyślałam, że spiszę w jednym miejscu moje wskazówki i przemyślenia, które mam nadzieję, że będą dla Was pomocne.

CV

Pierwsza rzecz, jaka mi przychodzi do głowy jest taka, że szukając pracy jako UX/UI nasze CV oceniane jest nieco inaczej. Każde CV jest często pierwszym punktem styku, a z racji, że chcesz projektować doświadczenia przyjazne użytkownikom, twoje CV odzwierciedla poniekąd takie doświadczenie. Powinno być zrozumiałe i estetyczne. Jeśli będzie nieczytelne (np. nie zadbasz o kontrasty, dostępność, flow, estetykę) będzie Ci trudniej przejść selekcję wstępną.

Wyróżnij się detalem

Nie przegaduj. Lepiej mniej a konkretniej. Jeśli masz wątpliwości i pytania, przyjdź na środowe spotkanie po feedback. Nie pytaj kogokolwiek, bo nie chodzi Ci o ocenę z pozycji gustu, tylko z pozycji wiedzy i zasad o projektowaniu czy rekrutacji. Rekrutacja nie wygląda w Polsce tak, jakbym sobie tego życzyła i ubolewam nad tym, dlatego jeśli masz i tak pod górkę jako junior czy stażysta to chociaż zrób to, na co masz wpływ. 

Wskazówki

1. Zdjęcie. Zdania są podzielone czy ma być czy nie. Ja lubię zdjęcia, bo dopasowuję wizerunek z treścią i tworzy mi się jakiś kształt człowieka, co osobiście lubię i mi to pomaga. Jeśli umieszczasz zdjęcie, nie wrzucaj prosto z aparatu tylko zrób korektę jasności i nadaj mu nieco życia. Robi różnicę.

2. Zajawka – napisz 2 zdania o sobie, taką zajawkę kim jesteś i jaki obszar projektowania Cię interesuje. Nie szukam tutaj historii Twojego życia, tylko informacji która naświetli kim jesteś i wprowadzi z ciąg dalszy. Zainteresuj mnie albo poinformuj o czymś.

3. Układ. Dowolny, ważne, żeby było czytelnie. Nie szalej z formatem, żeby nie było problemu z wydrukiem. Napisz wyraźnie swoje dane kontaktowe (czyli gdzie Cię znaleźć, jak się z Tobą skontaktować).

4. Doświadczenie. Osobiście wolę czytać je od najnowszego do najstarszego. Jeśli zmieniasz branżę, wypisz te projekty, zadania, które miały wpływ na zmianę branży. Jak masz już jakieś projekty UX za sobą, wspomnij co to było i jaka była w nich Twoja rola. Jeśli jest ich więcej niż 3, nie pisz o innych spoza branży. Chyba ze stworzysz sekcję: doświadczenie dodatkowe (jeśli jest wnoszące).

5. Video (opcja). Jeśli zdecydujesz się na video nie opowiadaj o projektach (chyba, że umiesz krótko) a bardziej o tym, dlaczego to robisz / chcesz robić i co jest dla Ciebie ważne. Powiedz o czymś, czego nie ma w CV. Nie przegaduj, myślę, że 1 minutowy filmik jest optymalny. Ma zachęcić do poznania Ciebie osobiście, czyli zaprosić na np. na rozmowę. Zadbaj o dobry dźwięk, światło i neutralne tło;

6. Zainteresowania. Chciałabym się dowiedzieć, czym się interesujesz, co lubisz robić;

7. Umiejętności. W sekcji umiejętności wpisz programy, którymi się posługujesz i twoje mocne strony;

8. Języki. Napisz jakimi językami się posługujesz i w jakim stopniu;

9. Klauzula poufności. Nie zapomnij o niej.


Jeśli CV zajmuje więcej niż 2 strony, przejrzyj jeszcze raz i wyrzuć co jest nieistotne. Wierzę, że się zmieścisz na 2 stronach.

Portfolio

Tak jak CV jest opisem Twojego doświadczenia, tak portfolio jest pokazaniem tego, co zrobiłeś. Często wrzucamy końcowy produkt bez żadnego opisu jak i co się zadziało, że powstał. Sama tak robiłam kiedyś, więc rozumiem jeśli robisz podobnie. Praca projektowa jest po pierwsze zespołowa a po drugie jest to proces. Dużo ciekawsze jest pokazanie Twojego sposobu myślenia i tego, na co zwracasz uwagę, na jaki problem, jakie pytania zadajesz. Nie trzeba opisywać całego procesu, może to być urywek pracy, audyt istniejącego rozwiązania i twoich wskazań do jego ulepszenia. 

Projekt jest tylko tłem, pokaż sposób myślenia

Czasami lubię poczytać o koncepcji, która nigdy nie powstanie, ale którą opisałeś jako ważną dla Ciebie. Portfolio wiele mówi o produkcie o którym piszesz, ale jeszcze więcej mówi o Tobie. To jest cenne dla mnie, jeśli szukasz pomocy w określeniu Twoich predyspozycji, kompetencji i swojego kawałka w całym wachlarzu możliwości. Wiesz, sporo mi zajęło, żeby odkleić się od tego kierunku, w którym się wykształciłam. Podam przykład.

Ty też się zmieniasz, tak samo jak projekt w trakcie tworzenia

Gdy skończyłam 15 lat poszłam do liceum plastycznego, więc prawie od 30 lat jestem na briefach i każde kolejne wykształcenie związane było w projektowaniem grafiki, więc etykieta była i jest silna. A to etap weryfikacji, badań i flow produktu okazał się tym, w którym od pewnego czasu „czułam” się bardziej na miejscu. Później otworzyłam się na kompetencje pomocy innym ludziom w ich drodze rozwoju. Dziś to łączę i wykorzystuję w swojej pracy, ale nadal są dni, kiedy nie potrafię powiedzieć co robię zawodowo. To są etykiety i ramy, które nam nie służą. One po prostu tak samo mogą się zmienić, jak projekt w trakcie jego powstawania. Dlatego uczę się nie przyklejać do nazwy swojego wykształcenia, według mnie jest to bardzo ograniczające. Tym, co nas kształtuje jest doświadczenie. Jest prawie pewne, że nie jesteś już tą samą osobą, którą byłeś 10 czy 20 lat temu.

Podsumuję marzeniem

Przenoszę swoje myśli tam, gdzie rekrutacja Designerów różnych obszarów nie ocenia tylko kolorowych obrazków i ilości zrealizowanych projektów. Jestem żywo zainteresowana człowiekiem i słucham pomysłów na rozwój otoczenia i kreowania rozwiązań dla ludzi w czasach wielkich możliwości i ograniczonej pojemności. W czasach trudnych, zmęczonych, przepełnionych ilością niepotrzebnych rozwiązań. Na końcu dopytuję, jakich narzędzi potrzebuje, żeby tego dokonać.

Jeśli ktoś ocenia Cię jako kandydata tylko po znajomości narzędzi lub trudnych nazw UX (ja np. się nie przywiązuje do nazw) i czujesz, że jest ściana, idź dalej. Pamiętaj, narzędzia to tylko pomoce dla Twojej głowy.  

Linki, gdzie dostaniesz wsparcie przy budowaniu swojego CV i portfolio: 
1. Kreatywny Networking (bezpłatnie);
2. Konsultacja indywidualna (płatna)