fbpx

Jaką wartość w projektowaniu doświadczeń ma kolor?

W komunikacji wizualnej chodzi o pokazanie informacji w taki sposób, aby została odebrana zgodnie z intencją nadawcy. Kolor jest potężnym narzędziem, docierającym do mózgu w pierwszej kolejności, po którym zaraz jest forma i treść. Zobaczcie, jak za pomocą odpowiedniej komunikacji można zwiększyć efektywność obsługi i polepszyć tym samym doświadczenie konsumentów.

Jak używać koloru?

W jednej z drogerii specjaliści od Customer Experience proponują 2 rodzaje koszyków zakupowych: czerwony i czarny. Czerwony koszyk przeznaczony jest dla osób, które chcą pomocy asystentki, koszyk czarny jest dla tych, którzy chcą zrobić zakupy samodzielnie. Uważam, że jest to świetne rozwiązanie. W końcu nikt nie biega za Tobą po sklepie, jeśli sobie tego nie życzysz. Obsługa również może swobodniej pracować, bo wiedzą kto ich potrzebuje. Jaką wartość w projektowaniu doświadczeń może mieć kolor? Zobaczcie.

koszyk-sklep-customer-experience
Zdj 1. Koszyk czerwony (potrzebuję pomocy obsługi), kolor czarny (zrobię zakupy samodzielnie).

Podoba mi się też to, że przemyślano i wybrano bardziej widoczny kolor dla potrzebujących (kolor czerwony). Sposób pokazania komunikatów też jest dopracowany i fajny. To dodatek, ale spójność i dopracowanie detali wpływa na pozytywny odbiór i wpływa na pozycjonowanie marki, często nieświadomie.

Pomysł ten sam, inne zastosowanie.

Mając podobny pomysł, lub inspirując się podobnym przykładem można proponować różne rozwiązania, ale na każdym etapie decyzji projektowej należy sprawdzać ich użyteczność. Poniżej przykład, gdzie moim zdaniem jej zabrakło, chociaż nadal opiera się na podobnym pomyśle.

Kolor w projektowaniu doświadczeń

Ten koszyk też ma kod kolorystyczny, ale łatwo go zasłonić ciałem lub kurtką. Wystarczy, że klient odwróci koszyk z akcentem kolorystycznym do siebie i nie będzie widać z daleka (kod kolorystyczny jest zbyt mały). Dlatego mimo, ze koszyk jest ładny, nie spełni on swojej funkcji, jak ten powyżej (zdj. 1). W projektowaniu na każdym etapie trzeba dokonywać wyboru. Trzeba być czujnym, żeby wykorzystać pomysł i przełożyć go na użyteczność i wygodę. Kolor daje tutaj bardzo duże możliwości.

Użyteczność czy estetyka?

Żeby produkt codziennego użytku był optymalnie zaprojektowany, powinien być użyteczny (spełniać swoją funkcję) i posiadać walory wizualne (być estetyczny i miły dla oka). Należy pamiętać, że często walory wizualne wpływają na funkcjonalność i nie są tylko ozdobą. Takim przykładem są produkty cyfrowe, strony www, ekrany etc., gdzie sposób prezentacji komunikatów wizualnych decyduje o skuteczności wykonania właściwego działania. Przykładem, gdzie estetyka nie wpływa na funkcjonalność a jest jedynie ozdobą może być poduszka, koc, kubek do kawy etc., który spełni swoją funkcję nawet jeśli kolor lub kształt nie podoba się odbiorcy.


Kolor jest potężnym narzędziem, docierającym do mózgu w pierwszej kolejności, po którym zaraz jest forma i treść.